Blog, Zdravlje

Zašto je meso bitno za zdravlje i u kojim količinama?

zdrava hrana

Kada je riječ o zdravoj prehrani, meso je nezaobilazna namirnica. S obzirom na udio proteina mioglobina u mesu, ono je bijelo ili crveno. Što je veći udio mioglobina u mesu, ono ima izraženiju crvenu boju. Piletina i puretina su bijelo, a svinjetina, teletina, govedina i janjetina crveno meso.

Povijesno gledano, putovi puretine i piletine bitno se razlikuju. Piletina potječe iz Azije. Vjeruje se da je uzgoj piletine započeo prije više od 4000 godina. Popularnost piletine tijekom povijesti se mijenjala, od razdoblja kada je bila luksuz do razdoblja u kojima je bila omražena. Puretina potječe iz Sjeverne Amerike i Meksika, a bila je sastavni dio prehrane tamošnjih starosjedilaca. U Europu ju je donio Kolumbo i smatrala se kraljevskom hranom. Ubrzo se međutim našla i na stolovima nižih staleža.

Glavne prednosti bijelog mesa u odnosu na crveno su manja kalorijska vrijednost i manji udio zasićenih masnoća i kolesterola. Zbog toga se bijelo meso preporučuje osobama oboljelim od kardiovaskularnih bolesti i onima koji žele smanjiti unos masnoća prehranom. Pri tome treba voditi računa o činjenici da piletina s kožom sadrži dvostruko više masnoća nego bez kože te je zbog toga treba jesti bez kože.

Crveno meso je u odnosu na bijelo bogatije vitaminima B12, tiaminom, riboflavinom te cinkom i željezom. Piletina i puretina bogate su proteinima, a dobar su izvor niacina, vitamina B6, selena i fosfora. Također sadrže velik udio triptofana – aminokiseline iz koje se sintetizira hormon melatonin koji sudjeluje u regulaciji ciklusa spavanja. Mali deficit niacina manifestira se usporenim metabolizmom i smanjenom otpornošću na hladnoću.

Zlatno pravilo umjerenosti

Danas je uvriježeno mišljenje da je crveno meso štetno za zdravlje. Tome najviše pridonose istraživanja koja povezuju konzumaciju crvenog mesa s povećanim rizikom od nastanka kardiovaskularnih bolesti. Bijelo meso je siromašnije masnoćama i kolesterolom te je samim time i rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti manji.

Mediteranska je prehrana zdrava prehrana i njezine preporuke su manja konzumacija crvenog i veća konzumacija bijelog mesa. Želimo li se zdravo hraniti, unos crvenog mesa valja smanjiti, ali ne i izbaciti iz prehrane.

Petra Spaći

O Petra Spaći

Volim glazbu i sport. Uz to hobi mi je kuhanje. Volim se zdravo i raznoliko hraniti. Kuhanjem i eksperimentiranjem širim repertoar te ga pišući dijelim s drugima.

Povezane objave