Nutricionizam

Uloga ugljikohidrata u našoj prehrani

Ugljikohidrati su bitni dio uravnotežene prehrane, potrebne za energiju

Zamislite hranu koja sadrži ugljikohidrate – vjerojatno zamišljate kruh, tjesteninu, rižu, tortu… I imate pravo – sve ove namirnice imaju jako puno ugljikohidrata. Ali ono što mnogi ljudi ne shvaćaju jest da većina hrane sadrži ugljikohidrate u različitim količinama – voće i povrće su dobar izvor ugljikohidrata za početak.

“Ugljikohidrati se obično nalaze u biljnoj hrani kao što su kruh, žitarice, tjestenina, riža, grah, povrće, voće, orašasti plodovi i sjemenke” – kaže nutricionistica Juliette Kellow. “Ali ugljikohidrate također možete pronaći u mlijeku i ostalim mliječnim proizvodima.”

Oni se sastoje od lanaca molekula šećera u različitim količinama (glukoza i fruktoza, na primjer, imaju samo jednu molekulu šećera, zbog čega ih nazivaju monosaharidi, škrob je polisaharid s više od devet). Kao opće pravilo, što manje molekula šećera postoji, brže se razgrađuju ugljikohidrati tijekom probave (odnosno što manje škroba to će naše tijelo imati manje problema sa probavom istog).

Kako tijelo koristi ugljikohidrate

U ovom trenutku, svi ugljikohidrati osim vlakana razgrađeni su u samostalne jedinice šećera koje se zatim apsorbiraju u krv. Ovi šećeri su neophodni. Na primjer, glukoza je glavni izvor energije za sve stanične aktivnosti u našim tijelima, i jedini izvor energije za mozak.

Kada jedemo obrok koji sadrži ugljikohidrate, povećava se razina glukoze u krvi (razina šećera u krvi). To potiče oslobađanje hormonskog inzulina, što zauzvrat stimulira upijanje glukoze iz krvotoka u stanice.

Bilo koja glukoza koja nije odmah potrebna je pohranjena u drugom obliku, nazvanu glikogen, u našoj jetri i mišićima. Glikogen iz jetre može se pretvoriti natrag u glukozu kako bi se razina glukoze u krvi sačuvala unutar normalnih granica između obroka, dok glikogen u mišićima osigurava brzo dostupan izvor energije kada je to potrebno, kao što je to tijekom vježbanja.

Što se događa ako ne dobijemo dovoljno ugljikohidrata?

Ako ne konzumirate dovoljno ugljikohidrata da održite potrebnu razinu glukoze u krvi, vaše tijelo će morati pretvoriti proteine ili masnoće u glukozu. To nikako nije dobro jer trošimo naše mišiće i mišićnu masu.

Bez ugljikohidrata izgubit ćete vodu, natrij i kalij, a ni nećete imati energije u vašim mišićima kako bi vam pomogli u hitnim slučajevima.

Važno

Nikada ali nikada nemojte izbacivati ugljikohidrate iz svoje prehrane! Samo se pobrinite da ih unosite zaista onoliko koliko vam je potrebno za vaše dnevne aktivnosti.

 

Povezane objave