Prehrambene činjenice i zdravstvene koristi Jagoda

156
zdrava hrana

Jagoda je nastala u Europi u 18. stoljeću. Jagoda u kojoj uživamo hibrid je dviju vrsta divljih jagoda iz Sjeverne Amerike i Čilea. Jagode su jarko crvene boje, sočne su i slatke. One su izvrstan izvor vitamina C i mangana, a sadrže i pristojnu količinu folata (vitamin B9) i kalija.

Jagode su vrlo bogate antioksidansima i biljnim spojevima koji mogu imati koristi za zdravlje srca i kontrolu šećera u krvi. Obično se konzumiraju sirove i svježe, ove se bobice mogu koristiti i u raznim džemovima, želeima i desertima.

Ovaj članak govori o svemu što trebate znati o jagodama.

Prehrambene činjenice:

Jagode se uglavnom sastoje od vode (91%) i ugljikohidrata (7,7%). Sadrže samo manje količine masti (0,3%) i bjelančevina (0,7%).

Hranjive tvari sirovih jagoda u 100 grama su:

  • Kalorije: 32
  • Voda: 91%
  • Proteini: 0,7 grama
  • Ugljikohidrati: 7,7 grama
  • Šećer: 4,9 grama
  • Vlakna: 2 grama
  • Masnoća: 0,3 grama

Ugljikohidrati:

Svježe jagode imaju veliku količinu vode, pa je njihov ukupni sadržaj ugljikohidrata vrlo nizak – manji od 8 grama ugljikohidrata na 100 grama. Neto sadržaj probavljivog ugljikohidrata manji je od 6 grama u istoj količini posluživanja. Većina ugljikohidrata ove bobice dolazi iz jednostavnih šećera – poput glukoze, fruktoze i saharoze – ali oni sadrže i pristojnu količinu vlakana.

Jagode imaju ocjenu glikemijskog indeksa (GI) 40, što je relativno malo.To znači da jagode ne bi trebale dovesti do velikih razmjera u razini šećera u krvi i smatraju se sigurnim za osobe s dijabetesom.

Vlakna:

Jagode sadrže oko 26% ugljikohidrata. Jedna servirana jagoda od otprilike 3,5 grama osigurava 2 grama vlakana – i topivih i netopljivih.

Prehrambena vlakna važna su za hranjenje prijateljskih bakterija u crijevu i za poboljšanje probavnog zdravlja. Korisni su i za gubitak kilograma te mogu pomoći u sprječavanju mnogih bolesti.

Vitamini i minerali:

  • Vitamin C – Jagode su izvrstan izvor vitamina C antioksidansa neophodnog za zdravlje imuniteta i kože.
  • Mangan – Često se nalazi u velikim količinama u cjelovitim žitaricama, mahunarkama, voću i povrću. Ovaj element važan je za mnoge procese u vašem tijelu.
  • Folati (vitamin B9) – Jedan od vitamina skupine B. Folat je važan za normalan rast tkiva i staničnu funkciju. Također je koristan za trudnice i starije odrasle osobe.
  • Kalij – Ovaj mineral sudjeluje u mnogim esencijalnim tjelesnim funkcijama, poput regulacije krvnog tlaka.
  • U manjoj mjeri jagode pružaju i željezo, bakar, magnezij, fosfor i vitamine B6, K i E.

Zdravstvene prednosti jagoda:

Konzumiranje jagoda povezano je sa smanjenim rizikom od mnogih kroničnih bolesti. Jagode mogu poboljšati zdravlje srca, sniziti razinu šećera u krvi i pomoći u sprečavanju raka.

Velike studije promatranja na tisućama ljudi povezuju konzumiranje bobičastog voća s manjim rizikom od smrti povezanih sa srcem.

Prema studiji provedenoj s ljudima srednje dobi koji su imali utvrđen faktor rizika za srčane bolesti, bobice mogu poboljšati HDL (dobar) kolesterol, krvni tlak i krvne pločice.

Jagode svojim benefitima također utječu na:

  • poboljšanje statusa antioksidanata u krvi
  • smanjenje oksidativnog stresa
  • smanjenje upale
  • poboljšanje rada krvožilnog sustava
  • poboljšanje profila lipida u krvi
  • smanjenju štetne oksidacije LDL (lošeg) kolesterola

Jedite jagode i ostale zdrave namirnice koje nam priroda daruje. Pripazite ako ste alergični na njih. Alergija na jagode je prilično česta, osobito među djecom. Pojedine osobe osjetljive na pelud breze ili jabuke mogu osjetiti simptome nakon konzumiranja jagoda. Ukoliko niste alergični, slobodno guštajte u ovom prekrasnom i zdravom voću. U slast!